IT dilema vadovui: pirkti ar samdyti

IT dilema vadovui: pirkti ar samdyti

2018-09-20

Vadovai Lietuvoje pradeda suprasti, kad verslo ir informacinių technologijų santykiai grįsti simbioze: verslas privalo skaitmenizuotis ir kelio atgal nebėra. Kas bus geriausias Jūsų verslo pagalbininkas šiame procese – samdomas IT specialistas, ar įmonė teikianti IT priežiūros ir vystymo paslaugas? Vienareikšmiško atsakymo nėra, tačiau aišku, jog tvarkinga IT infrastruktūra – verslo progreso katalizatorius.

 

Tenka pripažinti – vis dar išlieka tendencija, kad įmonės dažniau renkasi verstis iš savų resursų arba turimus resursus mėgina derinti su atskiroms užduotims perkama IT įmonių pagalba.

Dažnai iš to paties specialisto reikalaujama išmanyti daugybę IT sričių. Vis dėlto, vienas žmogus negali būti stiprus visose IT infrastruktūros srityse, prisiimti atsakomybę už tinklą, paštą, duomenų bazes, virtualizavimą ir pan. Ką jau kalbėti apie atvejus, kai vienintelis įmonės turimas IT specialistas suserga, laikotarpį, kai jis atostogauja, ar sumano keisti darbą. Neretai pasitaiko, kad darbuotojui nusprendus tęsti karjerą kitoje bendrovėje, nėra tinkamai suplanuojamas ir žinių perdavimo procesas.

Visų galų meistras

Vadovai dažnai pernelyg primityviai suvokia IT funkcijų sampratą – mano, kad IT yra viskas, kas bent kiek susiję su kompiuteriais ir programomis. Tada visą IT atiduoda vienam žmogui – IT specialistui bei reikalauja, kad jis minimaliomis sąnaudomis užtikrintų, kad „viskas veiktų“. Suprantama, pažangus IT sistemų vystytojas anksčiau ar vėliau mes tokį darbą, kuriame privalo taisyti sugedusius kompiuterius. Kita vertus, kruopštus techninės įrangos inžinierius neturės tiek kompetencijos, kad padėtų įmonei įšokti į skaitmeninės ekonomikos traukinį. Panašiai kaip ir rinkodara, IT susideda iš daug skirtingų, specifinių įgūdžių reikalaujančių sričių, kuriose nuolat vyksta pokyčiai. Vienam žmogui, kuris privalo atlikti kasdienius darbus, tiesiog neįmanoma su tais pokyčiais suspėti. Įsivaizduokite, kaip vienam IT specialistui tvarkytis įmonėje, kurioje dirba 50 darbuotojų, kuri turi keletą biurų ar prekybos taškų, užsiima elektronine prekyba, naudoja keletą skirtingų IT sistemų ir įrenginius jungia į tinklą?

Idealiu atveju įmonės IT specialistas turėtų gebėti įvertinti visą bendrovės IT ūkį, žinoti, kur reikia pasitempti, kurti planus, kaip vystyti IT infrastruktūrą ir juos įgyvendinti. Tačiau, iš visų galų meistro sunku tikėtis tinkamų tobulinimo rekomendacijų. Kai viską prižiūri vienas žmogus, dažnai vienos sritis būna sutvarkytos kone idealiai, o kitos dėl kompetencijų trūkumo apleistos.

Kaltų nėra

Tokios situacijos itin pažįstamos pradedančiosioms smulkioms įmonėms ar vidutinio verslo bendrovėms, kurių motyvacija samdyti vieną, už visas IT operacijas atsakingą darbuotoją, suprantama – pradedantis, nedidelis verslas mėgina sutaupyti.

Kuriant verslą ne visada yra galimybių dalį biudžeto atseikėti IT infrastruktūrai, investuoti, kad ji būtų tvarkingai sukurta ir palaikoma. Kai tam nėra galimybių arba noro, pasirenkamas kitas variantas: smulkiems darbams samdomos skirtingos įmonės, bent kiek IT dalykus išmanančių darbuotojų prašoma kuruoti vieną ar kitą šios srities aspektą. Tokio metodo rizika – komandai, o ypač naujiems darbuotojams, sunku susigaudyti, kas už ką atsakingas, ir rasti paaiškinimų, kodėl buvo priimtas vienas ar kitas sprendimas.

Iš ko pirkti paslaugas?

Smulkioms bendrovėms, kurios suvokia, jog tvarkinga ir pažangi IT infrastruktūra ne tik garantuoja sklandžią įmonės veiklą, bet ir turi potencialo skatinti progresą, patariame paslaugas pirkti iš kvalifikuotų tiekėjų.

IT priežiūros paslaugų paketus teikiančių įmonių netrūksta. Mažos vietinės įmonės dažniausiai gali pasiūlyti konkurencingą, žemą kainą, taip pat verslą žavi tuo, kad dirbant jaučiamas žmogiškas ryšys, garantuojamas individualus požiūris. Nedidelio IT verslo trūkumai tokie patys, kaip bet kokios mažos įmonės: jos paprastai turi ribotus resursus ir mažiau kompetencijos negu didelės korporacijos. Kompanijos, kurios teikia platų paslaugų spektrą ir technologijų adaptacijos kultūrą, gali pasigirti platesne kompetencija, jos pasirūpina dokumentacija. Svarbu ir tai, kad vienam specialistui susirgus ar atostogaujant, su klientu dirba kitas ekspertas – vadinasi, neeikvojamas brangus kliento laikas. Visgi, didelėse įmonėse daugiau procedūrų, mažiau lankstumo.

Akcentas – ne kainai

Apsisprendus paslaugas pirkti iš kitų įmonių, visų pirma, svarbu aiškiai nuspręsti ir sutarti, už kokius darbus jos galėtų būti atsakingos. Svarbiausia – nebijoti klausti ir tartis su potencialiais IT paslaugų tiekėjais.

Atea mes paprastai pradedame nuo IT ūkio inventorizacijos. Tai pat atliekame pirmojo kontakto paslaugą visiems įmones vartotojams, identifikuojame problemas ir tada galime patikėti jas atitinkamam specialistui. Svarbu surasti patikimą partnerį, kuris supras verslo problematiką – padės bendrovei nuspręsti kas yra būtina, o kam nereikia teikti aukščiausio prioriteto, nors turėti patartina. Būtų gerai, kad renkantis IT partnerius, lemiamu faktoriumi netaptų paslaugos kaina. Kur kas svarbiau išsiaiškinti, kiek vertės už ją gaunate ir kaip nuosekliai partneris padės įsisavinti IT procesus, kurie jums teiks konkurencinio pranašumo. Tai priklauso nuo keleto faktorių: kiek specialistų turi partneris, kokia jų kompetencija, kaip jis užtikrina žmonių pakeičiamumą, kaip garantuoja žinių perdavimą, kokios įmonės jau yra patikėjusios savo IT infrastruktūrą šiam partneriui.

Tomaš Jankovski
Aptarnavimo padalinio vadovas