Jums nebereikės vykti į teismą

Tokius žodžius tikriausiai norėtų išgirsti kiekvienas, kuriam teko turėti reikalų teisme. Tačiau šiandien kalbėsime ne apie atsakomybės išvengimo būdus, o apie teismo lankytojų patogumui sukurtą naują Lietuvos teismų elektroninių paslaugų portalą.

Gyventojams bei jų advokatams reikalingas teismo paslaugas jungianti sistema pradėjo veikti nuo 2013 m. liepos 1 dienos. Nuo šiol, norint susipažinti su bylos eiga ir medžiaga, pristatyti teismo procesinius dokumentus, sumokėti žyminį mokestį ar baudą – nebūtina vykti į teismą. Piliečiai nebešvaistys laiko kelionėms iki teismo, kadangi daugumą įprastų procedūrų galima sutvarkyti portale e.teismas.lt. Tiesa, kol kas elektroniniu būdu galima pateikti ir gauti informaciją tik apie civilines bei administracines bylas, tačiau netolimoje ateityje planuojama sistemą pritaikyti ir baudžiamosios teisės procedūroms.

„Vartotojų patogumui, valstybinių institucijų teikiamos paslaugos keliasi į elektroninę erdvę. Teismai taip pat nėra išimtis. Visiems mums aktualus skaidrumo, viešumo momentas. Ne paslaptis, kad teismai vis dar yra prastai vertinami visuomenės, todėl tikimės per efektyvias elektronines paslaugas sukurti skaidresnius santykius tarp teismų ir visuomenės”, – sako Donatas Kiauzaris, Nacionalinės teismų administracijos teismų veiklos analizės skyriaus vedėjas.

Išskirtinės apimties projektas per ribotą laiką

Savo apimtimi projekto įgyvendinimas tapo tikru iššūkiu konkursą laimėjusiai Atea kompanijai. Dėl elektroninių dokumentų naudojimo įstatymų nebuvo jokių galimybių atidėti įgyvendinimo terminus. Projekto darbai startavo 2012 m. balandžio mėnesio pabaigoje, o galutinė paleidimo diena buvo nustatyta iš anksto. Visi numatyti darbai ir testavimas privalėjo būti atlikti iki 2013 m. liepos 1 d.

Projekto apimties dydį labiausiai įtakojo būtinybė integruoti į naują sistemą daugiau kaip 60 Lietuvos teismų, kurių dauguma turėjo skirtingus dokumentų ir bylų valdymo procesus. Tuo pat metu dar reikėjo apmokyti būsimuosius sistemos naudotojus, o tai – 300 teismų darbuotojų, advokatai, notarai ir kiti su sistema susiję išorinių institucijų vartotojai. Skirtinguose Lietuvos regionuose Atea specialistai surengė mokymus teismų darbuotojų grupėms, kurias sudarė po 20-25 asmenis per vieną sesiją.

„Per metus suprojektavome ir suprogramavome 5 paslaugas apimančią sistemą, kurią integravome su advokatų, Juridinių asmenų registrais, elektronine dokumentų pristatymo sistema ir VMI informacine sistema. Sukūrėme visiškai naują elektroninių paslaugų informacinę sistemą, o anksčiau naudotą teismų sistemą Liteko modifikavome taip, kad būtų galima valdyti elektroninius dokumentus”, – sako Dovydas Jarukaitis, Atea projektų vadovas.

Dabar vienu metu veikia dvi integruotos sistemos, tačiau jos atskirtos fiziškai. Jeigu dėl atnaujinimo darbų viena sistema taptų laikinai nepasiekiama – per kitą sistemą siunčiami dokumentai niekur nedingsta ir bus užregistruoti iš karto, vos tik neveikusioji sistema taps pasiekiama.

Lengviau, pigiau, greičiau

Sukurta Lietuvos teismų elektroninių paslaugų sistema leidžia efektyviau ir greičiau vykdyti teisminius procesus. Supaprastintas dokumentų pateikimas palengvina visų proceso dalyvių darbą. Portalo e.teismas.lt vartotojai bet kuriuo paros metu gali peržiūrėti bylų, kuriose dalyvauja, informaciją, klausytis teismo posėdžių garso įrašų, susipažinti su vykstančiais teismo procesais, gauti pranešimus apie klaidas, sumokėti mokesčius ar baudas.

Skirtingų duomenų sistemų integracija yra patogi vartotojams, kadangi tvarkingai vykstantis dokumentų transportas leidžia jau įvestus duomenis panaudoti kiekvieną kartą, kai norima sukurti naują dokumentą. Vartotojai gali naudoti jau sukurtas dokumentų formas, užpildyti jas iš karto arba atsispausdinti.

„Gauname nemažai teigiamų atsiliepimų iš vartotojų, pradedančių naudotis šia sistema. Per 3 projekto veikimo mėnesius vartotojai elektroniniu būdu inicijavo apie 17 tūkst. bylų, kurioms priklausančių dokumentų pateikta dar daugiau. Skaičiuojame apie 6 tūkst. prisijungusių fizinių asmenų, 1 tūkst. Juridinių asmenų bei 600 advokatų”, – situaciją įvertino Antanas Girnius, Nacionalinės teismų administracijos Informatikos skyriaus vedėjas.

Dabar vartotojai gali lengvai prisijungti bet kuriuo iš pasirinktų būdų: per elektroninės bankininkystės sistemą, su elektroniniu parašu, su asmens tapatybės ar valstybės tarnautojo kortele, per Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformą (VIISP).

Elektroniniu būdu pateikiami pasirašyti dokumentai turi tą pačią juridinę galią, tačiau kas kartą sutaupo važiavimo į teismą ar pašto siuntimo išlaidas.