Mokymai ir konsultacijos ūkininkams – jau elektroninėje erdvėje

Mokymai ir konsultacijos ūkininkams – jau elektroninėje erdvėje

Viešoji įstaiga Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba bendradarbiaudama su Atea, pasirūpino, kad šalies ūkininkai kuo patogiau ir sklandžiau galėtų tobulinti savo kvalifikaciją bei gautų interaktyvias konsultacijas, integruotosios kenksmingų organizmų kontrolės klausimais.

Atsižvelgiant į ūkininkų poreikius ir sezoninį užimtumą bei siekiant sėkmingos ūkių plėtros, jiems adresuoti mokymai, seminarai ir kita svarbi informacija bus pasiekiama nuotoliniu būdu.

Ūkininkų veiklos ritmą diktuoja metų laikai. Net trys iš keturių – karščiausi sezonai augalininkystės ūkiams, mat tuo metu darbai juose virte verda. Siekiant, kad ūkininkai neatsitraukdami nuo savo darbo vietų sužinotų aktualiausią informaciją ir naujienas, buvo sumanyta teikiamas viešąsias informavimo, konsultavimo ir mokymo paslaugas perkelti į elektroninę terpę. Buvo įgyvendintas projektas „Informavimo, konsultavimo ir mokymų elektroninės paslaugos vykdant integruotą augalų apsaugą”. Projekto partneriai – Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba (LŽŪKT), Aleksandro Stulginskio universitetas, Programos Leader ir žemdirbių mokymo metodikos centras, Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centras ir Atea specialistų komanda. Projekto tikslas – į elektroninę erdvę perkelti su integruota augalų apsauga susijusią aktualią informaciją, konsultacijas, žemdirbių mokymus bei specialistų akreditaciją, sukuriant pažangias elektroninių paslaugų informacines sistemas. Įgyvendinus projektą, ūkininkams sudarytos palankios sąlygos efektyviau ir mažesnėmis sąnaudomis vykdyti augalų ligų ir kenkėjų stebėseną, kelti kvalifikaciją ir greičiau priimti optimalius augalų apsaugos priemonių naudojimo sprendimus. Tai vienas iš būdų, kuris mažina neigiamą augalų apsaugos produktų keliamą grėsmę žmonių sveikatai, gyvūnams ir aplinkai bei skatinantis platesnį informacinių technologijų naudojimą, o taip pat mažinantis skaitmeninę atskirtį žemės ūkio sektoriuje.

Apims visą Lietuvą

Šiuo metu nuotolinių mokymų ir konsultacijų sistema yra išbandyta ir parengta naudoti. Ūkininkų konsultacijos aktyviausiai vyksta sezono metu – nuo balandžio iki rugsėjo. „Dalyvauti mokymuose ir konsultacijose, kuriose yra galimybė ne tik stebėti pranešimus, bet ir užduoti klausimus, dalyvauti diskusijose, galės net 5 tūkst. žmonių”, – sako Valentinas Bylina, Atea projektų vadovas. Šiuo metu LŽŪKT padaliniai veikia 46 šalies rajonuose. Iš jų – net 12 rajonų įrengtos mokymo klasės, kurios pritaikytos nuotoliniams mokymams. LŽŪKT konsultantas gali mokyti iš vieno biuro, o dalyviai jo klausytis iš artimiausios mokymų klasės arba iš namų, prisijungus prie kompiuterio. Tokiu būdu taupomas ūkininkų ir LŽŪKT konsultantų laikas. Dalyvauti mokymuose ir klausytis aktualių seminarų labai paprasta. Registracija vyksta ūkininkams žinomoje IKMIS sistemoje (LŽŪKT Informavimo, konsultavimo ir mokymo informacinė sistema). Vartotojui sukuriama nuoroda, kurią jis gauna elektroniniu paštu.

Telieka paspausti aktyvią nuorodą ir ūkininkas atsiduria elektroninėje mokymų erdvėje. Konsultacijas gauti bus dar lengviau: toje pačioje informacinėje sistemoje, prie atsakingo konsultanto kontaktinių duomenų, ūkininkai gali inicijuoti interaktyvią bendravimo sesiją ir nedelsiant gauti konsultaciją. Atea atstovas Valentinas Bylina atkreipia dėmesį, kad sistema sukurta taip, kad vienu metu gali vykti daugybė mokymų ir konsultacijų sesijų, o didelės apimties mokymams yra skirti resursai, kurie leidžia apsaugoti sistemą nuo veikimo sutrikimų esant dideliam kiekiui prisijungusių vartotojų.

Universali sistema

Ilmos Rimkevičienės, LŽŪKT Informacinių technologijų skyriaus vadovės skaičiavimais, sukurta sistema naudosis apie 3 tūkst. dalyvių per metus. Iš viso planuose – apie 200 nuotolinių mokymų sesijų. Planuojama, kad per dvejus metus bus suteikta apie 150 tūkst. individualių konsultacijų.

„Šiuo metu Lietuvoje yra 15-20 tūkst. potencialių sistemos vartotojų, panašiai tiek yra ir profesionalių augalų apsaugos produktų naudotojų. Šios technologijos neapsiriboja augalų apsaugos priemonėmis nuo kenkėjų ir ligų. Integruota augalų apsauga taip pat apima sėjomainą, žemės dirbimo technologijas, dirvožemio, pasėlių būklės rodiklių analizę ir t.t.”, – sako LŽŪKT atstovė. Anot jos, verta pažymėti, kad nuotoliniu būdu išklausę reikiamus mokymus, ūkininkai, norintys pirkti ir naudoti pesticidus, galės gauti ir šią teisę suteikiančius baigimo pažymėjimus.

Ši nuotolinė informavimo, konsultavimo ir mokymo sistema jau yra naudojama tarnybos darbuotojų. Ilmos Rimkevičienės teigimu, įsisavinus šią sistemą LŽŪKT viduje, neturėtų kilti iššūkių naudojant ją ir išoriniams nuotoliniams mokymams.

Galimybės ir įranga

Įdiegta sistema leidžia LŽŪKT ne tik teikti mokymus ir konsultacijas žemdirbiams, bet ir ir bendrauti įmonės viduje, kai reikia derinti įvairius su šių paslaugų teikimu susijusius organizacinius klausimus. Visi LŽŪKT darbuotojai gali organizuoti dviejų dalyvių tipo garso ir vaizdo sesijas, kurios reikalingos konsultacinėms paslaugoms teikti ir organizaciniams klausimams derinti. Darbuotojai, kuriems yra priskirtos nuotolinių mokymų sistemos dėstytojo licencijos, gali organizuoti dviejų ir daugiau dalyvių garso ir vaizdo konferencijas, kurios naudojamos nuotoliniams mokymams.

Pašnekovai įvardina pagrindinius sistemos funkcinius privalumus: garso ir vaizdo sesijų metu prisijungusieji prie sistemos gali dalintis įvairia papildoma medžiaga – aplikacijų vaizdais, interaktyvios lentos užrašais, darbalaukio vaizdais, apklausų formomis, vaizdo įrašais, „PowerPoint” prezentacijomis bei kitomis bylomis. Visą sesijų metu pateikiamą informaciją (garso, video, multimedija) galima įrašyti ir naudoti paslaugų gerinimo, daugkartinio naudojimo ir kitais tikslais. Anot Atea projektų vadovo, vartotojai, kuriems yra priskirtos nuotolinių mokymų sistemos dėstytojo licencijos, gali iš anksto paruošti daugiašales garso ir vaizdo sesijas ar konferencijų aplinkas, o jų vykdymo dieną tiesiog prisijungti prie jų ir vykdyti mokymus ar teikti konsultacijas.

Konfidencialumui užtikrinti, visi vidiniai LŽŪKT vartotojai gali tarpusavyje susirašinėti trumposiomis žinutėmis. Susirašinėjimas gali vykti tarp dviejų ir daugiau vartotojų. Jie gali siųsti vieni kitiems trumpąsias žinutes ir persiųsti duomenis. Verta paminėti, kad visi vidiniai LŽŪKT vartotojai gali valdyti savo ar stebėti kitų vartotojų užimtumą. Užimtumo statuso funkcionalumas leidžia efektyviai dirbti bei vykdyti garso ir vaizdo sesijas, nes vartotojai gali sužinoti vieni kitų dalyvavimo galimybes ir pagal tai planuotis darbus.

Efektyviam sistemos naudojimui Atea sumontavo modernią kompiuterinę bei garso ir vaizdo perdavimo įrangą. Mokymo salėse įrengti aukštos raiškos projektoriai ir „Microsoft Roundtable” kameros, kurios užtikrina kokybišką transliuojamą vaizdą ir gali pateikti pilną salės panoraminį vaizdą aplinkos kontekstui transliuoti. Siekiant neapriboti konsultantų ir dėstytojų judėjimo laisvės bei suteikiant galimybes efektyviai išnaudoti mokymo aplinką, į bendrą sistemos infrastruktūrą integruotos bevielių mikrofonų ir garsiakalbių sistemos. Pateikta įranga suteikia sistemai mobilumo, nes mokymų ir konsultacijų teikimo vietą galima lengvai keisti. Pavyzdžiui, mokymus galima vykdyti iš mokymų salių, iš konsultantų darbo vietų ar namų ir net iš ūkio lauko. Konsultantų darbo vietos yra papildytos aukštos raiškos interneto kameromis, ausinėmis su įdiegtais mikrofonais bei USB telefonais. Visas nuotolinio mokymo sprendimas įdiegtas taip, kad užtikrintų nepertraukiamą paslaugų pasiekiamumą ir kokybę, sistemos saugumą ir lankstumą bei prisitaikymą prie besikeičiančių sąlygų. Sistemai įgyvendinti panaudotos vieningos komunikacijos „Microsoft Lync Server 2013” ir „Microsoft System Center” duomenų centrų valdymo sistemos, „Logitech” ir „Polycom” gamintojų aukštos raiškos video kameros, „AMC” ir „Mipro” garso įranga, „Snom” gamintojo USB telefonai bei „Epson” projektoriai. Įdiegus įranga atlikti administratorių bei darbuotojų mokymai, parengtos adaptuotos vartotojų instrukcijos lietuvių kalba.