VIISP – efektyvesnis viešasis sektorius

VIISP – efektyvesnis viešasis sektorius

Valdžios institucijų teikiamomis elektroninėmis viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis Lietuvoje naudojasi vis daugiau gyventojų. Naudojantis e. paslaugomis, taupomas ne tik paslaugų gavėjų laikas, nes nebereikia fiziškai atvykti į valstybės institucijas, bet ir mokesčių mokėtojų pinigai.

Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platforma (toliau VIISP) sukurta tam, kad valstybės informacinės sistemos ir registrai galėtų standartizuotu būdu keistis duomenimis, o e. paslaugas kuriančios institucijos – naudotis šioje platformoje įdiegtais bendro naudojimo IT sprendimais. Platforma leidžia naujas elektronines paslaugas sukurti daug greičiau ir pigiau, nes atskiroms institucijoms nebereikia diegti atskirų savo sprendimų, pvz., tokių kaip paslaugos gavėjo tapatybės nustatymas, apmokėjimas už paslaugas, keitimosi duomenimis standartizavimas ir t.t. Be to, VIISP įrankiais sukurtos e. paslaugos yra lengvai tiražuojamos ir integruojamos su kitomis sistemomis (pvz., dokumentų valdymo sistemomis).

„Paprastai tariant, VIISP – tai platforma, kurioje centralizuotai kuriamos Lietuvos valstybės ir savivaldybių institucijų teikiamos e. paslaugos. Platformoje lengva kurti naujas paslaugas,
integruoti su kitomis jau teikiamomis e. paslaugomis. Tuo tarpu gyventojai gali rasti visas administracines ir viešąsias elektronines paslaugas ir jas užsisakyti vienoje vietoje – VIISP interneto portale epaslaugos.lt“, sako Ramūnas Čepaitis, Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos (IVPK) direktorius.

Anot pašnekovo, elektroninių paslaugų pasiūla yra jau gana plati, vis mažiau priežasčių fiziškai lankytis bet kurioje valstybinėje įstaigoje. „Šie pokyčiai jau daro poveikį viešojo sektoriaus efektyvumui. Daugelis įrašų tikrinami, perduodami iš vienos sistemos į kitą automatizuotai, taip pat automatizuotai sukuriamos užduotys visai darbuotojų grandinei ir kontroliuojamas jų vykdymas. Vien sumažintas integracinių platformų poreikis sutaupo valstybei keliolika milijonų eurų. Be to valstybės tarnautojai atlaisvinami nuo rutininio darbo. Jie daugiau dėmesio gali skirti didesnės pridėtinės vertės uždaviniams”, – įsitikinęs IVPK direktorius.

Greita ir patogu

Naudodamasis elektroniniais valdžios vartais, gyventojas gali pasiekti įvairias paslaugas iš Registrų centro, Civilinės metrikacijos skyriaus, SoDros ar kitų, o paslaugos gavėjo tapatybės nustatymą gali atlikti per savo elektroninės bankininkystės sistemą, mobilų parašą ar patvirtinti asmens tapatybės kortele. Vien centralizuoto tapatybės nustatymo funkcionalumas jau leido sutaupyti kelis milijonus eurų. Be to, VIISP pagrindu diegiami nauji sprendimai, skirti kurti sudėtines elektronines paslaugas, aktualias nutikus tam tikram paslaugos gavėjo gyvenimo įvykiui. „VIISP pagrindu sukurta pirmoji Lietuvoje sudėtinė elektroninė paslauga, leidžianti gimus kūdikiui vienu prisijungimu prie Elektroninių valdžios vartų užsakyti net 5 skirtingas įvairių institucijų teikiamas paslaugas, nesirūpinant nei tuo, kokios atskiros institucijos šias paslaugas teikia, nei paslaugų užsakymų eiliškumu ar jų suteikimo tvarka. Gimdymo namuose
ar ligoninėse vaikų susilaukę tėvai, su kūdikio gimimu susijusias procedūras, pavyzdžiui, mažųjų gyvenamosios vietos deklaravimą, tėvystės atostogų ir pašalpos, vienkartinės išmokos
gimus vaikui prašymų pateikimą, kitų dokumentų tvarkymą, gali atlikti žymiai greičiau ir paprasčiau. Gimdymo namuose suteiktas elektroninis vaiko gimimo pažymėjimas leidžia visa tai
sutvarkyti vienu prisijungimu”- pavyzdį pateikia IVPK vadovas.

Popierius keičia elektroninė erdvė

Statistiniais duomenimis, Lietuvoje internetu naudojasi 71% 16-74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų. Valstybės institucijų svetainėse internete lankėsi 32% gyventojų, tai sudaro net 45%
interneto vartotojų. Naudojimasis viešojo sektoriaus e. paslaugomis kasmet auga, o tai reiškia, kad gyventojai vis labiau įvertina e. paslaugų teikiamą naudą ir patogumą ir reikalus susijusius
su valstybės institucijomis tvarko jose nesilankant.

2014 m. apklausos duomenimis, valstybės institucijų interneto svetainėse gyventojai dažniausiai lankosi ieškodami bendros informacijos apie instituciją, jos veiklą (49%) bei su tikslu užpildyti elektronines deklaracijas, įvairių prašymų formas (46%).

Per mėnesį vidutiniškai elektroniniais valdžios vartais pasinaudoja 570 000
unikalių naudotojų, dienos metu per valandą vidutiniškai prisijungia apie 1000 naudotojų. 2014 metais unikalių naudotojų prisijungė 1,3 mln., per 200 institucijų naudojosi VIISP paslaugomis.

Savivaldybėms – e. paslaugų tiražavimas

VIISP plečiama toliau. Sekantis žingsnis – platformos pritaikymas savivaldybių teikiamų e. paslaugų tiražavimui. Siekiant, kad kiekviena savivaldybė nekurtų savo sistemų teikiamoms
paslaugoms ir be reikalo neeikvotų išteklių, jos galės pasinaudoti jau sukurtais funkcionalumais VIISP platformoje. Iki 2015 metų pabaigos bus perkeltos ir tiražuotos net 65 paslaugos
beveik visose savivaldybių institucijose. Planuojama, kad tokiu būdu bus sutaupyta per šimtą milijonų eurų savivaldybių lėšų.

Prie el. paslaugų kūrimo VIISP platformoje prisideda ir VšĮ „Versli Lietuva”. 2014 metų rugsėjį, į gamybinę eksploataciją paleista per 40 savivaldybės ir valstybės institucijų el. paslaugų. Internetu galima užpildyti reikiamus dokumentus įvairiems leidimams ir licencijoms gauti. Pavyzdžiui, gyventojai, norintys gauti leidimus laikyti pavojingus šunis, reklamuotis, organizuoti
renginį, norintys prekiauti ar teikti paslaugas viešosiose vietose ar kt., gali gauti užpildę elektronines formas ir nebesistumdyti savivaldybių eilėse.

Svarbu pažymėti, kad ateityje e. paslaugas per VIISP galės gauti ir užsienio piliečiai, o Lietuvos piliečiai – užsienio šalyse.