Mokyklos – žinių gamyklos ar kūrėjų dirbtuvės?

Mokyklos – žinių gamyklos ar kūrėjų dirbtuvės?

2016-11-07

Mes kasdien skundžiamės švietimo sistema, kad pokyčiai joje vyksta per lėtai, kad mokyklose vaikai mokomi to, ko reikėjo XX amžiuje, o ne to, ko reikės kai jie užaugs, ir kad vis tiek jie neišmoksta net to, ko yra mokomi. O sistema, kuria skundžiamės, turi ilgametes tradicijas ir yra labai tvirta, todėl pokyčių lėtumas neturėtų stebinti. Sprendimai priimami ministerijoje, nuleidžiami į savivaldybes, toliau švietimo skyriams, mokyklų vadovybėms, kol pasiekia mokytojus, kurie turi tik spėti vykdyti programas, ir, suprantama, nuo jų nenukrypti. O labiausiai pokyčius apsunkina tai, kad mes visi be išimties esame jos stipriai paveikti, priklausomi nuo daugybės stereotipų, nes praleidome joje savo produktyviausius 10 ar 12 metų.

Kaip išvaduoti visuomenę iš sistemos, iš standartizuoto mokymo modelio?

“Apversti ją aukštyn kojom. Suteikti teisę spręsti ir prisiimti atsakomybę mokytojui”, sako Dr. Thieu Besselink, sociologas, inovacijų ir lyderystės laboratorijos “The Learning Lab” įkūrėjas. “Mokytojai yra tie žmonės, kurie dirba su vaikais kasdien. Kas, jei ne mokytojas gali įvertinti ir nuspręsti, kam mokinys šį pusmetį turėtų skirti daugiau dėmesio – padirbėti prie žinių gilinimo, ar pagerinti bendravimo įgūdžius?” retoriškai klausia Thieu. “Mokytojai, o ne ministerijos turėtų kurti mokyklas, tada ir turėsime ne žinių kalimo gamyklas, o kūrėjų dirbtuves”, Thieu iniciatyva mokytojų grupė Olandijoje kartu su mokiniais įkūrė mokyklą tuščiame angare. Pasirodė, kad svarbu ne turtinga infrastruktūra, o atsakomybė ir prisitaikymas prie mokymo poreikių.

dsc_3792_lapkricio-03-2016 dsc_3821_lapkricio-03-2016

Ar įmanoma sistemą tiesiog apversti aukštyn kojom iš karto po rinkimų? Kaip tai padaryti praktiškai?

Angelika Fiedler prieš keletą metų Vokietijoje įkūrė tinklą „Blick über den Zaun“ (Žvilgsnis kitapus tvoros), Tinklo mokyklos įsitikinusios, kad savanoriškos tarpusavio peržiūros (peer review) yra efektyvesnis vertinimo būdas, negu formalios valstybinės inspekcijos. Tinklo nariai lanko vieni kitų mokyklas, praleidę mokykloje kelias dienas nustato stiprias ir silpnas jos sritis, bei pateikia rekomendacijas tobulėjimui. Stebuklingasis šio modelio efektas – mokytojai gaudami vertintojo vaidmenį dar geriau supranta kaip reiktų tobulinti ir savo darbą, ir imasi veiksmų. Nepaisant įstatymų skirtumų tarp Vokietijos žemių, per kelis metus tinklas paplito visoje šalyje ir išaugo iki 144 mokyklų. Mokyklos vertina viena kitą pagal sutartus standartus tokiose kategorijose kaip dėmesys individui, alternatyvių metodų naudojimas, bendruomeniškumas ir tobulėjimas. Kuris vertinimas turi daugiau prasmės – šis ar pagal vėliausius standartizuotų testų aštuntokų rezultatus?

Suteiksime galią mokytojams ir kas tada?

Daiva Viskontienė, BMK generalinė direktorė jau daug metų vadovauja verslui. Jai neretai tenka sutikti specialistus, kurie turi neįtikėtinai daug profesinių žinių, moka puikiai reikšti mintis, tačiau neįstengia žinių pritaikyti praktikoje – įgyvendinti sudarytus planus, atlikti konkrečius darbus. “Jei norime, kad ateityje žmonių galinčių įgyvendinti savo sumanymus būtų kuo daugiau, galią veikti turime suteikti vaikams jau mokykloje”, įsitikinusi p. Daiva. “Neužtenka vien pasikrauti dalykinių žinių ir praktikos, dar reikia išmokti pažinti save ir savo santykį su aplinka. Tik turintis galią veikti mokytojas suteiks tinkamas sąlygas mokiniui”.

Kuo gali padėti technologijos?

Pasak Janick Demers, mokymosi technologijų kūrėjos Robotel viceprezidento, įrankių įvairovė, praktiniai metodai ir mokymosi aplinkos keitimas gali kelis kartus pagerinti įgūdžių įgijimo greitį. O Robotel Smart Class skaitmeninė kalbų mokymo platforma leidžia mokytojui lanksčiai derinti mokymosi užduotis – rašymą, dialogą, klausymą, tarimo šlifavimą. Mokytojas gali dirbti su klase, su individualiu mokiniu, ar duoti užduotis mokinių grupei. Mokiniai platforma gali naudotis tiek klasėje, tiek namuose ir bet kur kitur, bet kuriuo išmaniuoju įrenginiu, bet kuria operacine sistema.

K12 Forumas, vykstantis Lietuvoje šiomis dienomis – puiki vieta pasikrauti “galios veikti”. Įkvepiantys pranešėjai, praktiniai užsiėmimai įprastose klasėse (tačiau ne visiems įprastais įrankiais), nuoširdus bendravimas, augantis mokytojų pasitikėjimas, bręstantys pokyčiai.

K12 Forumas vyksta jau ketvirti metai – palaipsniui jis tapo vienu geidžiamiausių renginių mokytojams Lietuvoje, registraciją tenka stabdyti likus savaitei iki forumo. Jame kasmet dalyvauja daugiau nei 600 mokyklinio ugdymo profesionalų. K12 Forumas – privati iniciatyva – jį organizuoja Atea grupės įmonė BMK drauge su Ugdymo plėtotės centru ir kitais partneriais.

Šiemet K12 Forumas vyksta 4 miestuose – Kaune, Saulės gimnazijoje lapkričio 2, Vilniuje Jono Pauliaus II gimnazijoje – lapkričio 3, Klaipėdoje, Simono Dacho progimnazijoje – lapkričio 4, Panevėžyje – lapkričio 8.

k12 dsc_3482_lapkricio-03-2016

Nuotr. autorius – Kęstutis Šarkauskas