Robotai prie durų. Ar pakviesti užeiti?

Robotai prie durų. Ar pakviesti užeiti?

2018-01-19

Ką pamanytų XVIII amžiaus husaras, jei jam pasakytumėte, kad po poros šimtų metų dauguma paštininkų ir net karių nesugebės nujoti ant žirgo nuo Vilniaus iki Kauno? Tikriausiai, ką nors apie pasaulio pabaigą…

Pasirodant  vis naujesniems dirbtinio intelekto pavyzdžiams, futuristai skuba prognozuoti grėsmes žmonijai ir artėjančią robotų erą. Filmų prodiuseriai kuria apokalipsinius ateities scenarijus – pasaulį valdo nuo žmogaus nesiskiriantys androidai, nenugalimi kiborgai, žmogaus gyvenimą užvaldžiusios operacinės sistemos, o patys žmonės tampa tingūs ir nuo jų priklausomi arba kovoja dėl galimybės išlikti Žemėje.

via GIPHY

Reikia pabrėžti, kad žmonėms nuo senų laikų yra būdinga baimė dėl ateities ir kartų priešprieša vertinant progresą. Ateities išradimus žmonės visais laikais vertino pagal savo dabarties aplinką ir patirtį. Ką pamanytų XVIII amžiaus husaras, jei jam pasakytumėte, kad po poros šimtų metų dauguma paštininkų ir net karių nesugebės nujoti ant žirgo nuo Vilniaus iki Kauno? Tikriausiai, ką nors apie pasaulio pabaigą…

Robotai jau čia

Hanson Robotics sukūrė humanoidę Sophia. Ji bendrauja, daug žino, mokosi ir moka juokauti. Ar ji gali būti viena iš mūsų? Net jei Sophia būtų užprogramuota parodyti ne 100, o 100 tūkst. galimų veido judesių, o jos duomenų bazėje būtų įrašyta ne šimtas, o šimtas milijonų pokalbių scenarijų, vis tiek ji tebūtų tik tikslesnė skaičiavimo mašina su prijungtu mechanizmų rinkiniu. Visas jos intelektas yra duomenų kaupimo ir skaičiavimų rezultatas.

Kita tema – robotų nauda ir pritaikomumas. Techninės galimybės jau lyg ir atveria duris gaminti ir parduoti androidą – namų asistentą, kuris būtų ne tik neblogas pašnekovas, bet ir pusėtinas namų tvarkytojas. Su tokiais namų asistentais jau daug metų akis į akį galime susipažinti įvairiose technologijų parodose. Vis tik žmonės mieliau renkasi naudoti išmanųjį dulkių siurblį grindims valyti, o Amazon asistentę Alexa ištekliams internete pasiekti balsu. Taigi, žmonijos pastangos priimti humanoidus į namus kol kas yra minimalios. Mums labiau reikia pagalbos konkretiems darbams, kurių daryti patiems nesinori ar neapsimoka.

Robotai atima darbą?

Mobilumo įrankiai išlaisvina pardavimo ir rinkodaros žmones  – jie mėgaujasi neribotu bendravimu, prezentacijų įrankiais ir dėl to augančiu efektyvumu. Tačiau apskaitininkai dažnai vis dar skęsta rutininiuose darbuose.

Aktyvistas Ned Ludd, gyvenęs XIX amžiuje, manė, kad išsaugoti darbo vietas galima naikinant mašinas. Ir su jomis rimtai kovojo. Šiandien visiškai automatizuotos automobilių gamyklos jau nebestebina, be to, nelabai kas ir norėtų visą savaitę kilnoti plieno lakštus už minimumą. Dabar bijome dėl darbo vietų mažėjimo apskaitos, pardavimo, bankininkystės, teisės srityse. Tačiau istorija rodo, kad žmogus yra linkęs greitai adaptuotis prie progreso. Tik industrinė revoliucija truko šimtmečius, o informacinė revoliucija – dešimtmečius, tad prisitaikyti turime gerokai greičiau. Nepaisant to, kad mokyklose vaikus, kaip ir XIX amžiuje, vis dar moko tiksliai skaičiuoti ir taisyklingai rašyti labiau, nei kurti procesus ir suprasti intelektinį turinį.

Mobilumo įrankiai išlaisvina pardavimo ir rinkodaros žmones  – jie mėgaujasi neribotu bendravimu, prezentacijų įrankiais ir dėl to augančiu efektyvumu. Tačiau apskaitininkai dažnai vis dar skęsta rutininiuose darbuose. Pasikartojantys darbai su duomenimis bei dokumentais užima daug laiko. Juos dirbantis išsilavinęs darbuotojas ne tik pavargsta ir jaučiasi nemotyvuotas, bet ir negali visiškai išnaudoti savo gebėjimų kurti didesnę vertę įmonei, ir, be abejo, atitinkamai tikėtis aukštesnio atlyginimo. Jei duomenys ir dokumentai yra elektroniniai, o procesą galima aprašyti, vadinasi, tokį darbą galima patikėti programai – automatizuoti.

Biuro ir apskaitos darbus efektyviau galima atlikti pasitelkus vis greitesnes ir patogesnes apskaitos bei dokumentų valdymo sistemas, taip pat sistemų integracijas, leidžiančias lengvai iš vienos sistemos pasiekti duomenis, esančius skirtingose duomenų bazėse. Šie sprendimai be abejo labai naudingi, tačiau reikalauja reikšmingų investicijų, užtrunka daug laiko ir pristinga lankstumo.

Laikas patiems kurti robotus

Atea informacinių sistemų kūrimo grupė jau kuris laikas UIPath įrankiais kuria procesų robotus klientams Skandinavijoje. Dėl aukštų atlyginimų ir konkurencingumo iššūkių šių šalių įmonės ypatingai rūpinasi, kaip sumažinti rutininių darbų sąnaudas.

Įsivaizduokime vidutinio dydžio restoranų tinklą, kuriame lankosi nemažai verslo klientų. Klientams, norintiems pagrįsti išlaidas restorane, reikalingos sąskaitos faktūros. Tačiau dažnai klientai nepasiima sąskaitos iš karto, todėl vėliau siunčia užklausas elektroniniu paštu arba palieka užklausą internetinėje svetainėje. Tinklo apskaitininkui reikia šias užklausas „sugaudyti“ ir išsiųsti sąskaitas. Nelabai daug pridėtinės vertės iš tokio darbo, tačiau ir ne tokia skausminga problema, kad restoranas ryžtųsi investuoti į sistemų pritaikymą ar integracinį sprendimą. Tokiais atvejais į pagalbą ateina procesų automatizavimo robotais platformos (angl. Robotic Process Automation, RPA). Jose gana paprastai ir greitai galima kurti virtualius robotus, kurie atliktų rutininius darbus tikro darbuotojo kompiuteryje. Viena populiariausių RPA platformų – UIPath – naudoja ekrano kopijavimo (angl. screenscraping) bei optinio simbolių atpažinimo (angl. Optical Character Recognition) technologijas. UIPath sukurtas robotas gali prisijungti prie svetainės administravimo paskyros, patikrinti užklausas. Pažinęs žinutę dėl sąskaitos ir nuskaitęs kliento duomenis, robotas atsidarys apskaitos programą, ras sąskaitą ir išsiųs ją klientui nurodytu elektroniniu paštu. Visas šis procesas gali būti palyginti nesunkiai suprogramuotas UIPath įrankiais. Iliustracijoje pavaizduotas panašaus proceso epizodas UIPath Studio aplinkoje. Jame robotas tikrina darbuotojo elektroninį paštą ir ieško gautų sąskaitų numerių.

Su UIPath įmonės gali lanksčiai kurti robotus pagal poreikį, žingsnis po žingsnio robotizuoti visus rutininius darbus ir išlaisvinti darbuotojus. Ar apskaitininkas neteks darbo, jei visus procesus atliks virtualūs robotai? Atvirkščiai – jis skirs laiką tam, kad žiniomis ir įgūdžiais kurtų vertę įmonei ir už tai bus dar labiau vertinamas.

Atea informacinių sistemų kūrimo grupė jau kuris laikas UIPath įrankiais kuria procesų robotus klientams Skandinavijoje. Dėl aukštų atlyginimų ir konkurencingumo iššūkių šių šalių įmonės ypatingai rūpinasi, kaip sumažinti rutininių darbų sąnaudas. Prisideda ir valstybės įstatymais trumpindamos darbo savaitės trukmę. Todėl lieka dar mažiau laiko kasdieniams darbams.

Efektas – įdarbinami virtualūs robotai, o pailsėję ir motyvuoti darbuotojai išnaudoja savo intelektą kurti vertei ir konkurencingumui didinti. Atlyginimų augimo tendencija ryški ir Lietuvoje. Ateina metas ir mūsų įmonėms įsileisti procesų robotus į administracijos pastatus.

via GIPHY

2028-ieji

Šaltas, saulėtas sausio rytas. Ką daryti:

  • Atsikeliate ir padarote mankštą.
  • Robotas „Sveikata“ parekomenduoja ką ir su kuo šiandien pasportuoti.
  • Viename iš jūsų kompiuterio ekranų dirba robotas „El.paštas“, tvarko žinutes.
  • Išgeriate pusryčių kokteilį, perskaitote naujienas.
  • „El.paštas“ teikia rekomendacijas – kuriems laiškams atsakyti ir užduotims įgyvendinti šiandien reikės jūsų pagalbos.
  • Tada žodis kitiems robotams – „Apskaita“, „Prezentacija Valdybai“, „Pasiruošimas deryboms“, „Investicijos“…

Pradedate dar vieną nepakartojamą kūrybos dieną 🙂

 

Donatas Kiauzaris
IS pardavimo projektų vadovas